Search This Blog

Friday, November 15, 2019

Permainan Basikal Lajak, Isu Moral atau Isu Sosial?

Image result for basikal lajak

Antara faktor-faktor dan punca-punca yang mempengaruhi penglibatan remaja di dalam gejala basikal lajak ini boleh di klasifikasikan kepada 7 bahagian.

  1. Faktor Sekolah
Sekolah merupakan tempat di mana pelajar akan memperoleh pendidikan formal daripada guru yang bertauliah. Matlamat sekolah adalah untuk mendidik generasi muda kea rah pembangunan bangsa yang lebih maju dan berhemah tinggi dan menyedikan suasana persekitaran yang sihat. Guru merupakan teladan yang baik kepada pelajar-pelajar. Jika guru mempunyai sikap yang tidak baik, maka pelajar akan mencontohi guru tersebut tanpa memikir impak kepada masa hadapan mereka. Di samping itu, sekolah yang tidak menekankan mutu pembelajaran yang berkualti akan menyebabkan remaja yang tamat persekolah mudah terjebak dengan tingkah laku yang tidak sihat. Tingkah laku yang tidak bermoral ini  berlaku apabila guru tidak menjalankan tugas mereka dengan baik dan tidak meneliti masalah yang berlaku di persekitaran mereka. Sesetengah guru juga tidak bersikap professional dalam menjalankan tugas mereka dengan berbincang secara telus dan terperinci tentang masalah pelajar di sekolah sesame sesi perjumpaan dengan ibu bapa. Hubungan antara ibu bapa dan guru sepatutnya di pupuk menerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG). Dengan inisiatif ini setiap masalah moral yang berlaku di kalangan pelajar-pelajar sekolah, guru dapat memaklumkan terus kepada ibu bapa pelajar untuk di ambil tindakan tegas di peringkat keluarga.

  1.  Faktor pengaruh rakan sebaya.
Peringkat remaja merupakan peringkat di mana pelajar lebih bersosial dan berkawan. Masa mereka lebih banyak di gunakan di luar seperti di sekolah. Hal ini menyebabkan mereka lebih menghabiskan masa dengan rakan-rakan di sekolah. Rakan merupakan seseorang yang paling rapat dengan seseorang. Seperti yang dapat kita lihat pada hari ini, masalah moral pelajar berlaku apabila terdapat rakan mereka juga melakukan perkara yang sama seperti permainan basikal lajak. Jika mereka tidak melakukan perkara yang di suruh rakan-rakan, mereka akan di pulaukan oleh rakan-rakan mereka. Di samping itu, pelajar juga menggunakan rakan untuk mengisi rasa kasih sayang yang kurang di berikan oleh ibu bapa kepada mereka. Pelajar juga sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan kasih sayang kerana takut di diri mereka di tinggalkan. Terdapat ramai pelajar atau remaja yang mengatakan bahawa mereka tidak suka untuk berkongsi masalah dengan ibu bapa terutama sekali masalah yang berkaitan dengan masalah peribadi. Hal ini kerana, mereka beranggapan bahawa komunikasi antara mereka dan ibu bapa lebih bersifat formal. Mereka lebih percayakan rakan untuk menyelesaikan masalah yang mereka hadapi. Rakan yang juga mempunyai masalah moral akan menyebaban mereka lebih mudah terpengaruh dengan pelbagai masalah.

3. Faktor kekurangan didikan agama.
Kekurangan didikan agama juga merupakan punca berlakunya masalah moral dalam kalangan pelajar tanpa mengira kaum. Hal ini kerana didikan agam hanya diberikan dengan kaedah pelajar menghafal bukan untuk memahami ilmu tersebut. Para pelajar mungkin akan mendapat markah yang tinggi dalam peperiksaan, namun mereka langsung tidak memahami maksud ajaran tersebut dan tidak diamalkan dalam kehidupan seharian. Oleh itu, mereka akan mudah terlibat dengan masalah moral seperti permainan basikal lajak yang membahayakan keselamatan diri mereka juga membahayakn pengguna jalan raya yang lain. Ibu bapa mempunyai peranan penting dalam memberikan ilmu agam kepada anak-anak. Menurut Allahyarham Ustaz Harun Din, ajaran agama yang kuat dapat menjadi benting pertahanan dalm diri anak-anak supaya mereka tidak mudah terjebak dengan masalah moral apabila mereka berada di sekolah atau di luar rumah.

4. Faktor Keluarga.
Keluarga merupakan satu institusi yang terbentuk erana adanya ikatan perkahwinan yang sah dan mempunyai pertalian darah. Apabila sesorang mempunyai masalah dengan keluarga maka tumpuan terhadap pembelajaran mereka akan terjejas. Kekurangan kasih sayang dan perhatian daripada ibu bapa menyebabkan remaja berasa diri mereka telah diabaikan. Ibu bapa pada masa kini sering mengabaikan tanggungjawab mereka dan melepaskan tanggungjawab mendidik kepada guru dan pihak sekolah sahaja. Mereka hanya sibuk dengan tugas kerja dan ingin mengejar kemewahan semata-mata. Sikap ibu bapa yang tidak mengambil berat menyebabkan anak-anak terlibat dengan masalah moral. Kebebesan yang diberikan oleh ibu bapa terhadap anak-anak juga disalah ertikan. Keluarga yang mempunyai masalah seperti penceraian ibu bapa juga mendorong kepada berlakunya masalah moral terhadap anak-anak. Ibu bapa yang sering bertengkar di hadapan anak-anak juga menyebabkan anak-anak tertekan dan mengambil keputusan untuk meninggalkan rumah, kekecewaan terhadap keluarga atau persekitaran menyumbang kepada tingkah laku yang tidak baik bagi mencapai maksud luahan hati mereka. Pelajar juga mudah terlibat dengan masalah moral kerana disebabkan oleh faktor status ekonomi keluarga. Bagi keluarga yang berpendapatan rendah, ibu bapa tidak mampu untuk memenuhi semua permintaan daripada anak-anak.

5. Faktor pengaruh media massa dan persekitaran.
Pengaruh media massa sentiasa menjadi pilihan para pelajar apabila mereka mempunyai masa lapang. Perilaku mereka juga  mudah terbentuk kerana mereka yang masih mentah mudah terikut-ikut dengan perilaku yang dilihat. Pada era globalisasi hari ini, kemudahan teknologi iaitu internet telah banyak mendatangkan masalah kepada para pelajar. Hal ini demikian kerana maklumat mudah diperoleh tanpa mengira masa dan tempat. Terdapat sesetengah pelajar yang menyalahgunakan kemudahan teknologi yang sedia ada. Mereka sering menggunakan platform Youtube, Facebook dan Instagram sebagai sumber rujukan harian mereka dengan mengikuti individu tertentu, mengikuti cara hidup mereka yang boleh mendatangkan impak yang positif dan dan tidak kurang juga impak negatif kepada kehidupan kanak-kanak yang belum cukup matang untuk menilai baik dan buruk sesuatu keputusan yang dibuat. Apabila hal ini berlaku maka akan timbul masaah moral seperti gengsterisme, vandalism dan merokok dalam kalangan pelajar. Menurut Abdul Rahman Md Arof, Professor Emeritus, Jabatan Pendidikan Bahasa dan Kemanusiaan, Universiti Putra Malaysia, masalah moral dan tingkah laku juga terjadi akibat daripada persekitaran mereka.

6. Faktor Diri Sendiri.
Faktor diri sendiri merupakan salah satu faktor yang mendorong masalah moral berlaku. Para pelajar tidak mempunyai perkembangan yang baik dalam aspek kognitif, aektif dan psikomotor. Teknik pengajaran yang tidak menarik menyebabkan pelajar cepat berasa bosan, mereka akan mengambil keputusan untuk tidak masuk ke kelas. Bagi merea tiada gunanya mereka meneruskan pelajaran sedangkan mereka tidak faham tetang apa yang di sampaikan oleh guru. Perasaan ingin mencuba yang ada dalam diri pelajar menyebabkan mereka terlibat dengan masalah moral. Apabila mereka Berjaya melakukan perkara tersebut, mereka akan berasa bangga. Mereka akan dilihat sebagai lebih matang dan dewasa daripada rakan yang lain. Masalah moral terjadi apabila terdapat pelajar yang mempunyai tekanan dalam hidupnya. Mereka yang mempunyai masalah dengan keluarga dan pihak sekolah akan mengambil keputusan untuk lari dari rumah untuk melepaskan tekanan secara tidak langsung menjadikan permainan basikal lajak antara salah satu aktiviti luar rumah untuk melepaskan tekanan yang mereka hadapi.

7. Faktor Masyarakat.
Masyarakat pada hari ini tidak mengambil peduli terhadap masalah moral yang berlaku di sekeliling mereka. Tambahan pula apabila masalah ini berlaku dalam kalangan kaum yang berlainan. Sebagai contoh, apabila mereka melihat masalah gejala social yang berleluasa yang melibatkan kaum melayu, kaum cina dan india akan membiarkan sahaja. Mereka tidak mehu digelar sebagai masyarakat yang sibuk mengambil tahu hal orang lain. Disamping itu, masyarakat yang tidak mahu menerima pelajara atau remaja yang pernah terlibat dengan masalah moral in menyebabkan mereka berasa tidak dihargai. Justeru, mereka akan mengulangi masalah tersebut kerana tidak mendapat sokongan daripada semua pihak untuk mereka berubah. Mereka juga sering dihina dan dipulaukan oleh masyarakat kerana terlibat dengan aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah terutamanya permainan basikal lajak.

Antara langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah ini adalah,

1. Peranan Keluarga.
Ibu bapa perlu sedar tentang peranan mereka terhadap pembentukan sahsiah anak-anak. Anak-anak harus di didik dengan sempurna supaya menjadi insan beretika dan dapat memberikan manfaat kepada masyarakat. Ibu bapa perlu memantau serta memberi perhatian yang sepenuhnya terhadap rakan-rakan yang menjadi sahabat anak-anak. Latar belakang rakan kepada anak-anak juga perlu diselidik dengan teliti. Jalinan hubungan yang baik ini akan melahirkan rasa tanggungjawab yang ikhlas untuk saling memantau gerak-geri anak-anak masing-masing. Seterusnya, dapat menyelamatkan anak-anak daripada fenomena negatif ini menular dalam kehidupan keluarga. Keperihatinan ibu bapa tentang hal ehwal disiplin dan pencapaian akademik anak-anak di sekolah dapat menyekat mereka daripada terlibat dengan melakukan kegiatan yang tidak bermoral yang mana sering berlaku dalam kalangan anak-anak remaja sekarang dan mereka leka dalam menumpukan perhatian mereka kepada pelajaran. Oleh itu, kerjasama yang erat daripada ibubapa juga amat penting dijalinkan dengan pihak sekolah di tempat anak-anak belajar. Disamping itu, ibubapa perlu memainkan peranan dalam membesarkan anak-anak menjadi seorang yang bemoral dan bersahsiah mulia. Anak-anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya. Berkata Imam Al-Ghazali, mendidik anak-anak umpama menanam biji benih. Ianya mesti dibajai, disirami dan di manja dengan penuh kasih sayang, agar membesar dengan subur dan mengeluarkan hasil.

2. Peranan Sekolah.
Menurut Professor Dr Chang Lee Hoon, pensyarah di Universiti Malaya, pelajar-pelajar boleh di didik untuk menjadi lebih bertanggungjawab dalam mementingkan akademik mereka dan menolak kegiatan yang tidak bermoral berlaku di sekolah seperti vandalism amnya supaya mereka bersyukur serta menghargai kemudahan-kemudahan awam yang disediakan. Selain itu melalui ibu bapa juga adalah satu inisiatif terbaik dalam membending masalah disiplin pelajar. Ini kerana dengan mengadakan mesyuarat Persatuan Ibu Bapa da Guru (PIBG) boleh digunakan sebagai medium untuk menggalakkan para ibu bapa membantu pihak sekolah dalam mengukuhkan lagi nilai-nilai yang diajar kepada anak-anak mereka di sekolah. Selain mengadakan ceramah, guru dan pihak sekolah juga boleh menganjurkan perhemahan seperti Kem Jati Diri yang mana ia  boleh membawa manfaat serta kebaikan kepada pelajar-pelajar untuk mereka rasa lebih berdisiplin dan seterusnya boleh membendung mereka dalam melakukan kegiatan yang tidak bermoral.

3. Pendidikan Iman sebagai asas akhlak.
Pendidikan merupakan salah satu cara untuk mencorakkan manusia menjadi seseorang yang beriman. Menurut Allahyarham Ustaz Harun Din, iman adalah asas kepada akhlak Islam. Selain itu, dengan menyuburkan amalan keagamaan dalam kalangan pelajar, mereka dapat membentuk tingkah laku serta memelihara peribadi yang mulia. Dalam akhlak islam khususnya iaitu yang bertunjangkan akidah merupakan asas kukuh dalam melahirkan para pelajar yang benar-benar beriman, berilmu dan beramal mengikut apa yang digariskan oleh syariat. Ini kerana akhlak islam mengaitkan teori dengan amalan. Ruang lingup akhlak dalam islam yang meliputi setiap aspek kehidupan menusia bertujuan memelihara keselamatan agama, jiwa, akal, keturunan dan harta. Justeru akhlak islam mampu menangani setiap permasalahan dan membimbing pelajar ke arah jalan benar dan membawa kebagahian serta keselamatan hidup jika dipraktikkan dengan betul. Di samping itu, dalam ajaran agama lain seperti Hindu, Buddha dan Kristian, mereka juga menitikberatkan tentang nilai-nilai moral dalam kalangan masyarakat mereka. Sebagai contoh, menurut kepercayaan agama Hindu, setiap perbuatan yang dilakukan oleh manusia di dalam kehidupannya di atas muka bumi ini akan menerima pembalasan sama ada yang baik ataupun jahat.

4. Penapisan Media Massa.
Pada era globalisasi heri ini, perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi khususnya internet yang dikenali sebagai lebuhraya maklumat dan dunia tanpa sempadan merupakan penyumbang kepada salah laku pelajar. Sehubungan dengan itu, piak media perlulah cakna dan prihatin dalam menayangkan rancangan-rangan seperti rancangan yang dapat memberikan input-input yang berguna kepada masyarakat serta memberi impak yang berkesan kepada anak-anak remaja pada hari ini daripada mengutamakan keuntungan dan kepentingan syarikat masing-masing dengan menayangkan cerita yang berunsur ganas, lucah dan percintaan semata. Pusat Penapisan Filem Negara haruslah lebih memberi penekanan kepada penapisan cerita-cerita yang mengandungi unsur keganasan seperti KL Drift, Rempit, Bohsia dan lain-lain lagi. Hal ini demikian setiap tingkah laku yang di tunjukkandi dalam media massa seperti media elektronik ini menyebabkan mereka anak-anak pelajar akan berfikir bahawa setiap apa yang di lihat itu adalah satu perbuatan yang seharusnya dilakukan dan menganggap ianya sebagai lumrah bagi kehidupan. Para pelajar akan meniru tingkahlaku tersebut dan mereka merasakan perasaan ingin mencuba sesuatu yang baru. Sekiranaya kawalan dan tapisan ini tidak dilaksankan dengan baik maka segala usaha yang dilakukan oleh pihak sekolah dan ibu bapa untuk menangi masalah ini menjadi sia-sia.

5. Peranan Masyarakat.
Masyarakat juga perlu memainkan peranan dengan mengambil berat antara satu sama lain dan bertegur sapa agar gejala ini boleh berkurangan sedikit demi sedikit. Selain itu, masyarakat juga perlu memberi nasihat dan menegur sikap seseorang yang tidak bermoral khususnya dalam kalangan pelajar mengikut kaum-kaum di Malaysia. Selain itu, masyarakat melalui saluran persatuan penduduk boleh mengadakan aktiviti-aktiviti kemasyarakatan yang melibatkankan para pelajar sekolah dan para belia agar masa terluang mereka dapat di isi dengan perkara-perkara yang lebih bermanfaat. Hal ini membolehkan mereka menjauhi gejala yang tidak sihat dan boleh memberikan kesan buruk kepada diri mereka sendiri.

Image result for basikal lajak










No comments:

Post a Comment

Definisi "ORANG KAYA"

👉 Tony Fernandez  Sampai sekarang kita tidak pernah tahu pun dia naik kereta apa dan tak pernah tunjuk pun duit yang dia ada. Yang kita tah...